Vánoce v září?

Trend nabízet zákazníkům zboží s vánoční tematikou již na sklonku léta přišel do Česka před několika lety společně s velkými nadnárodními řetězci. Zatímco laici kroutí nad obchodním zvykem nechápavě hlavami, velcí obchodníci mají hned několik argumentů, proč zboží nabízet tak brzy.

Velké sezónní zásoby

Prvním z nich je nutnost vyprodat velké zásoby sezonního zboží, a tudíž v předvánoční sezoně připravit hned několik vln nabídek pro zákazníky. Vánoční dekorace si jen stěží někdo pořídí na Velikonoce a příští rok se nemusí aktuální dekorační trend líbit, a proto je dobré mít po Vánocích prázdné sklady.

Rychleji získat zákazníka

Druhý argument odpovídá staré pravdě: Kdo dřív přijde, ten dřív mele. Vánoční období a zboží s ním související je totiž pro zákazníky velmi emotivní záležitostí. Kdo takový zážitek nabídne dřív, má reálnou šanci, že se zrovna u něj zákazník dopředu zásobí. Přesto není vhodné načasování přepálit. Ve velkých obchodních řetězcích jsme na leccos zvyklí, ale pokud si dá vánoční výzdobu do své výlohy malý živnostník již v srpnu, stálí zákazníci si budou nejspíš ťukat na čelo. Ale ani přílišné otálení není dobré. Pokud zrovna neprodáváte víno, jehož sezona vrcholí na podzim, dostáváte se po tématu Back to school do okurkové sezony. A to je mimo jiné důvod, proč se velcí prodejci tak zarytě snaží vybudovat vánoční kouzlo už začátkem září, sotva jim z regálů zmizí pastelky a pravítka. V Čechách patří mezi první vlaštovky oznamující nadcházející svátky zejména supermarkety Kaufland. Jejich zákazníci se často diví a rozčilují, proč musí na regálech nacházet sezónní dekorace tak brzy, ale při bližším zkoumání zjistíte, že v nejednom kritikově košíku se již čokoládový Mikuláš s čertem krčí.

Harrods o půl roku napřed

Evropským rekordmanem předčasných nabídek je luxusní londýnský obchodní dům Harrods, který své vánoční oddělení tradičně otevírá koncem července. Zástupci obchodu tvrdí, že tím jen reagují na poptávku turistů. Na přelomu prázdnin totiž v Londýně turistická sezóna kulminuje a Harrods chce svým návštěvníkům zprostředkovat neopakovatelnou atmosféru Vánoc již v létě. Ať se nám takový nápad líbí nebo ne, za vše mluví tržby, které jsou ve vánočním oddělení jedny z nejlepších...

Jak konkurovat velkým řetězcům?

Menší český obchodník jen těžko soupeří s mezinárodně propracovanou strategií a rozpočtem velkých obchodů. Ale vždy jim může konkurovat nápadem, kreativitou, atraktivitou nabídky. Proto téma Vánoc otevíráme již nyní, v půlce září. Abyste měli dostatek času připravit se na obchodní vrchol roku. Nevystačíte si jen s vánočním zbožím, měli byste umět namíchat především hezkou sváteční atmosféru. Při vánočních nákupech skutečně rozhodují velkou mírou emoce.

Štěstí přeje připraveným

Naplánujte si vánoční kampaň poctivě a včas, věřte, že uspějete. A kdy tedy začít? Výraznější nabídka vánočního zboží začíná u velkých prodejců ve druhé polovině října, se vším všudy pak hned po Dušičkách, tedy první listopadový týden. Toto načasování je rozumné, protože vychází vstříc pečlivým zákazníkům, kteří si chtějí nákupy užít bez všudypřítomného stresu v hlavním nakupovacím období těsně před Vánocemi. Těm, co nechávají vše na poslední chvíli, alespoň vánoční výzdoba připomíná, že se největší svátky nezadržitelně blíží. S vánoční výzdobou však můžete vystartovat i v rámci různých emotivních okamžiků – třeba když začne padat první sníh.

A je jedno, jestli tomu bude zrovna již ve zmíněné půlce října.

Výhody včasné výzdoby

Pokud si vánoční výzdobu ve své výloze i obchodu vyřešíte předem, získáte více času nejenom na vytváření a umocňování správné sváteční atmosféry, ale i pro své zákazníky v těch nejhorečnatějších nákupních okamžicích.

Myslete na celkovou atmosféru, která začíná - jak jinak - než ve výloze, a pokračuje v interiéru. Nezapomínejte, že Vánoce netvoří jenom sezónní zboží a dekorace, ale také nálada na prodejně.

Proč je dobré být připravený na Vánoce dva měsíce předem?

  1. Využijete nejlepší prodejní sezónu roku od začátku do konce.

  2. Díky dlouhému časovému úseku sezóny získáte možnost flexibilně měnit nabídku.

  3. Získáte zákazníky, kteří rádi nakupují předem v klidu a beze spěchu, i ty, kteří nakupují na poslední chvíli.

  4. Postupně naladíte zákazníky na slavnostní atmosféru, ve které pod vlivem emocí utratí více peněz.

  5. Díky domácí atmosféře malého, svátečně vyzdobeného obchodu získáte emotivní převahu nad velkými řetězci a jejich mnohdy mezinárodní kampaní.

Zdroje fotografií: blog.sutimes.com, blog.eventish.com, desireempire.com, fellowfellow.com, christmasworld.com, thebwd.com, theguardian.com, serendipityrefined.com, thibeaultstable.com.

#marketing #výlohovápohotovost #Vánoce

Featured Posts
Posts Are Coming Soon
Stay tuned...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square